Landskrona BoIS 2-1 GAIS

Det finns lite olika sätt att betrakta matchen så här några dagar efteråt, då jag inte haft tid att skriva något under helgen (det är ju på arbetstid man har tid att ägna sig åt sånt här, eller hur?). Det ena är att bedöma det som matchen i sig själv, och hur jag upplevde det då, innan det sena förlustmålet. Det andra är att försöka bedöma matchen i förhållande till resultatet och en flod av negativa yttranden på .nu. Jag kommer här att hålla mig till det förra förhållningssättet.

Jag ser inte matchen som en katastrof, även om resultatet inte var det önskade. I många och långa stunder såg jag faktiskt matchen som en framgång. En framgångsupplevelse som förvisso vilar på förväntningar från de första sju omgångarna, efter vilket jag nu rättat mig, och inte utifrån (van-?) förställningarna jag hade innan säsongen. Sett till spelet var det inte så att GAIS var chanslösa. Båda lagen hade tio avslut enligt den officiella statistiken, och för båda lagen var fem av dem på mål. Fredrik Jonsson fick börja som anfallare, vilket fungerade bättre än med någon ytter och han kom definitivt mer till sin rätt. Att Adam Eriksson fick starta var något som flera efterfrågat. Det var samtidigt måhända lite konstigt att Adam fick spela som nominell anfallare, istället för Andreas Drugge. Det var kanske inte heller någon succé men å andra sidan så gjorde Adam också matchens första mål.

Vad jag vågar påstå är att GAIS i fredags inte var genomusla. Grönsvart var stundtals bra med och fram tills dess att Landskrona gjorde 2-1 så lutade spelet så som jag uppfattade det snarare mot en bortaseger. Medan det finns risker med att se allt som ”ett fall framåt” och inte göra något åt de problem som förmodligen existerar, så anser jag att matchen behöver bedömas främst utifrån sina egna premisser och medan resultatet var en besvikelse så var inte spelet i stort det. Frågan återstår dock för framtiden om GAIS nu har någon spelidé som det går att arbeta utifrån och bygga vidare på för framtiden, eller om det habila spelet bara var en slump som inte alls hade med ledningen och eventuell taktik att göra. Min prognos för Superettan säsong 2014 med 22 matcher kvar att spela är att GAIS slutar på tionde plats (ingen förändring sedan omgång 7).

Kommentera

