GAIS 1-0 IK Sirius

Plötsligt så händer det, som det hette i någon reklam för spel och dobbel. GAIS vinner en match, vilket förstår är trevligt; tre poäng kan ju vara bra att ha. Samtidigt lämnar matchen intryck av fortsatt kris och bristande handlingsförmåga och därigenom en fadd eftersmak. Inte helt olik den smak som måndagens öl gav mig på tisdag morgon. Driven av ångest, inte främst eller i alla fall enbart min egen utan Kennys rop på fler gaisare på puben i Stockholm, tog jag mig till huvudstaden. Flera hade hörsammat Kennys lockrop (läs: desperat utskällning via socialt medium direkt efter ännu en förlust) och fylkades till match-puben. Sällskapet och sändningen, vilken bland annat inte gav något ljud under matchens gång, sänkte emellertid min förmåga att aktivt analysera matchen. Därigenom är mina kommentarer, om möjligt, än mindre genomtänkta än vanligt.

Då jag faktiskt sett Sirius en gång i år, i lagets hemmaförlust mot Varbergs Bois, hade jag en viss uppfattning om motståndets styrkor och hur man enklast slår dem. Min slutsats var att Sirius är svaga om man backar hem och låter dem trötta ut sig. Sedan slår man dem i andra halvlek. Det var lite det som hände. Jag ställer mig samtidigt frågan om detta verkligen var GAIS medvetna strategi eller en effekt av att Sirius är ett bättre fotbollslag än GAIS är, i alla fall för närvarande. Det vill säga, den defensiva strategin var en följd av att GAIS blev tillbakapressade. Första halvlek var en direkt plåga och det svor, pustades och stönades en hel del i vår sektion inom lokalen.

Andra halvlek var något bättre men också mer frustrerande, då tiden gick och GAIS hade svårt att få till några riktigt kvalificerade målchanser. Snart halvlåg jag i soffgruppen och började beklaga mig över bröstsmärtor; GAIS tyckte hos mig frammana begynnelsen till en hjärtinfarkt. Sedan kom målet i 92:a minuten och för en tid var alla problem borta: There’s only one Terry Edward!

Min prognos för Superettan säsong 2014 med 23 matcher kvar att spela är att GAIS slutar på tionde plats (ingen förändring sedan omgång 6).

Kommentera

