Varbergs BoIS 1-0 GAIS

Jag börjar sakna ord för att beskriva mina upplevelser över den tafatta och riktningslösa insats som GAIS uppvisat i de flesta sina matcher under Superettan 2014, en serie som nu till en sjättedel är slutspelat. Det är dags att börja prestera lite. Samtidigt slits jag lite mellan att måla allting svart och försöka finna någon ljusning, någon ansats, till framsteg och framgång i GAIS av idag (eller igår, för att vara mer exakt). GAIS var under stora delar av föregående match mot Syrianska och även i denna match första halvlek inte det sämre laget. Skillnaden ligger bland annat i en oförmåga att sätta sina chanser, även om det finns större och mer fundamentala problem än så i lagets sätt att spela fotboll.

På något sätt borde jag vara nöjd i och med att grönsvart (eller neongrönt, eller möjligen neongult -jag är färgblind- som det var under onsdagskvällen) ändrade sin taktiska uppställning mer i linje med hur jag efterfrågade. En 4-2-3-1 där Andreas Drugge inte längre utgör en säkerhetsrisk på innermittfältet och där hans kvaliteter kanske kan komma till bättre användning. Även om GAIS släppte in ett mål genom passivt agerande i försvarsspelet tyckte jag faktiskt att detta fungerade bättre. Problemet var större i den andra riktningen, då inget verkade fungera framåt. På mittfältet slarvades bollar ofta bort i den tidiga uppspelsfasen samtidigt som kantspelet var närmast obefintligt. Det är rätt svårt att säga när man inte är på plats men jag förmodar att detta beror på dålig rörlighet bland offensiva spelare och dålig breddning. Exempelvis Hampus Andersson verkade fått order (eller på egen hand valt) att i hög utsträckning gå in centralt och stod därför sällan på en bra position när bollen skulle framåt. Som jag ser det så måste ett lag med endast en central anfallare bredda ordentligt och byta sida för att slita isär motståndarnas försvar. Inte ställa sig i mitten mellan motståndarna försvar och mittfält och med hälarna i backen vänta på en smart passning från spelare som knappast har den förmågan och sedan börja dribbla sig igenom motståndarnas försvar. Det funkar ju helt klart inte. En annan omständighet i detta är att man undrar om spelarna överhuvudtaget har träffat varandra och tränat tillsammans överhuvudtaget. Vid inlägg och framspelningar gick bollen frapperande ofta till helt tomma ytor utan att det fanns en medspelare inom fem-tio meter. Finns det någon plan om var olika spelare skall söka sig vid olika situationer eller får bara spelare gå ut att göra som de vill? Jag har vare sig tränat eller spelat fotboll i någon direkt organiserad form så jag vet inte hur mycket sådant brukar diskuteras men det kanske vore en god idé att spela bollarna till där medspelare kan tänkas få någon nytta av det? Fast vad vet jag? Samtidigt var presspelet på mittfältet under alla kritik. Det vanns helt enkelt för få bollar, vilket hade kunnat skapa lite möjligheter och genom vilket Petrit Zhubi hade kunnat komma till någon nytta som anfallare. Jag vet inte om jag kan kritisera Askebrand för valet av anfallare, då valmöjligheterna var något begränsade. Men i och med att Zhubi vid uttagandet av Hampus gjorde mer på de följande fem minuterna än han hann göra som anfallare så verkar det ju i efterhand som detta var fel val.

I och med att jag är född i Varberg har jag en del direkta upplevelser av Påskbergsvallen (min morsa var också på plats). Det ger i sammanhanget upplevelsen av håglöshet en extra dimension av smärta att behöva se GAIS förlora genom en insats som knappt var i paritet med mina egna insatser i Mjölkkannan runt 1990. Min prognos för Superettan säsong 2014 med 24 matcher kvar att spela är att GAIS slutar på tionde plats (-2 sedan omgång 5).

Kommentera

