IFK Värnamo 1-2 GAIS

Vilket bättre tidpunkt att skriva en matchskildring på förmiddagen innan ännu en GAIS*match? Jag sitter på mitt kontor, omgiven av pappershögar och en hel del grönsvarta grejer. Jag har en kopp som jag köpte på förvisningen av nya gamla Ullevi, som ligger under min uppslagna kalender, under skjortan har jag en GS-tröja som jag har för mig att jag köpte i samband med en resa till Örebro, på kroken bakom mig hänger min gröna Bakaou-tygpåse som jag nu använder som attachéväska efter att min genomskinliga påse från skräckkabinettet som är Kungliga Biblioteket, började gå sönder och som kom tillsammans med den bok som jag beställde, fick och hämtade ut på Hemköp i Svavagallerian igår.

Med alla dessa GAIS-prylar runt mig är det ju lite konstigt att jag inte på rak arm kommer ihåg något av matchen. Eller i alla fall inte direkt, för långsamt börjar vissa detaljer komma tillbaka till mig. Som att GAIS tokdominerade första fem minuterna och hade ribb- och stolpträffar till höger och vänster i en kakafoni av målchanser. Att GAIS inte tog ledningen initialt kan inte tolkas på något annat sätt att demiurgen återigen arbetar emot oss. Att denna ondskefulla Rex Mundi skulle vara extra strax i Jönköpings län är la knappast något som borde förvåna oss!

Sedan gick GAIS in i sitt vanliga spel som inte riktigt fungerade enligt belåtenhet. Om nu GAIS skall spela som Barcelona så måste pressen på motståndare på bollen bli mycket tuffare. Med tanke på att GAIS mittfält inte har så mycket att komma med i avseende på defensiv rutin men en del offensiva kvalitéer och för all del också arbetskapacitet (jag skall dock säga att jag inte riktigt skapat mig en bestämd uppfattning kring några av de nya mittfältarna ännu) så kanske man lika väl skulle be dem springa benen av sig och hoppas på att backlinjen sköter sitt. Sedan kommer jag att tänka på hur väl det fungerade med markeringen av Lindberg i matchen mot Ljungskile och tänker måhända om…

I andra halvlek går Värnamo ut som de bättre laget och deras ledningsmål – som jag inte förstår hur det inte kunde vara offside och reprisbilderna gav oss väl aldrig egentligen någon möjlighet att ens spekulera om ett svar på den frågan – kanske inte var helt oväntat om än inte helt rättvist. Rättvisa i fotbollsresultat är emellertid inget man får utan något man tar sig. I detta avseende så gjorde i alla fall GAIS denna gång ett adekvat jobb och det är något extra trevligt med att vända en match och gå segrande ur bataljen. 4-2 mot Hammarby någon? För denna gång var det inte GAIS som släppte in ett mål kort efter ett eget, utan värdarna. När Mommo fick bollen i straffområdet så han jag nog svära kring den förväntade missen och anfallarens bristande förmåga som bollmottagare både två och tre gånger innan han till slut lyckades få någon kontroll på eländet och kunde skyffla in 1-1.

Att sedan GAIS kunde avsluta med ett mål strax innan tilläggstid på en hörna… stopp, jag säger det igen…. på en hörna, gjorde ju inte saken sämre. Andreas Augustsson hade fått komma in, då båda våra ytterbackar gått ut skadade – ett avbräck som kommer att bli jobbigt att hantera nu till kvällen. Givet att Björn Andersson tar andra mittbacksplatsen  och Calum Angus tar ena ytterbacken så är förstås frågan vem som tar den sista positionen i backlinjen. Jag har för tillfället tappat allt förtroende för dagens ungdom (och det är inte ens några Husby-mongos fel) och hoppas på något gammalt och trögrörligt och stabilt som bara råkar stå på rätt plats vid rätt tillfälle. Kanske en korttidsrekrytering av Maldini? Nå, det finns egentligen inget att oroa sig för på planen. Den enda matchen som GAIS kommer att förlora som är av betydelse sker den sista augusti.

Kommentera

