Svensk lönebildning och kollektivavtal

Gått upp i svinottan (för att vara en söndag) för att försöka hjälpligt sammanställa en föreläsning för masterstudenter kring svensk lönebildning under efterkrigstiden. Även om jag numera har en viss erfarenhet av undervisning på universitet (kanske 50 timmar) så känns det som om man måste anstränga sig lite extra när det kommer till masterstudenter. De vet ju emellanåt saker och jag kan inte bar ställa mig och rabbla upp en förklarande och förtydligande sammanfattning av kurslitteraturen.

Kugelberg, SAF och Geijer, LO Foto: Scanpix

Då jag, trots att mitt intresse för arbetsmarknadsfrågor, alltid skytt lönebildningen som pesten så innebär detta lite extraarbete. Samtidigt har jag till min förvåning upptäckt att jag tycket att det är rätt intressant. Det handlar ju trots allt om hur en stor del av resurserna i ekonomin fördelas. Vad som gör mig ännu mer förvånad är att det är ekonomers, snarare än historikers, undersökningar av den svenska lönebildningen som roar mig. Den historieskrivning som jag är mest van vid, arbetarrörelsen steg upp mot ljuset, har i många fall sin charm men när det kommer till frågor om lönebildningen är det så fruktansvärt omständlig i detaljerna – varje lönerörelse är unik och inbegriper möten och nattmanglingar med Bertil Kugelberg och Arne Geijer samt Rudolf Meidner som står bakom med en pärm eller två. Ekonomer har ju en tendens att rationalisera bort sådana detaljer men verkar inom frågor kring lönebildningen, trots en allt för stark tendens mot teleologiska förklaringar samtidigt som de för Sverige och Europa inte har kunnat fortsätta sin verksamhet med allt för reduktionistiska förklaringar som inte inbegriper fack- och arbetsgivarföreningar.

Har jag sett ljuset i nationalekonomin eller är det bara fem timmars nattsömn och gårdagens Weissbier som spelar min mentala hälsa ett spratt? Det får nog bli en kopp kaffe till…

Kommentera

