Varbergs BoIS 3 – 1 GAIS

Det fanns många anledningar att vara lite extra känslomässig inför denna match. Jag råkar nämligen vara född och i hög grad uppväxt i den ort där matchen spelades. Tyvärr var inte GAIS sportsliga framgångar på Påskbergsvallen mycket bättre än mina insatser i Mjölkkannan (en friidrottstävling för mellanstadieelever). Jag har personligen en relativt avmätt inställning till Varberg som stad, ett ord som jag också skulle använda för att beskriva min uppfattning av lokalbefolkningen. Måhända är detta arv orsaken till min självgodhet? Till skillnad från en del av mina jämnåriga, som tidigt utvecklade avsky för staden hade jag inte riktigt de problemen med min uppväxtort. Min allmänna ovilja har snarare mognat med åren som ett bättre vin. De som i sin ungdom hatade staden har la vid det här laget fått barn och flyttat åter – för att det är så lungt och tryckt i Varberg. Inte för att jag vet, håller egentligen inte någon kontakt med varbergare. På många sätt tråkigt att vara fast i Muppsala när det för en gångs skull hade varit roligt att gå ut på Societetsparken. Att GAIS nu spelat i båda nämnda orterna och jag inte kunnat närvara är ett klart underbetyg för mig (avgå!).

Nå, nog med psykolog-soffsnack och vidare till matchen. GAIS ställde upp med en 4-4-2 uppställning som i många avseenden torde vara det bästa laget kan få fram i dagsläget. Vad detta innebär är emellertid lite svårt för mig att avgöra, då jag inte sett annat än den där cupmatchen mot Elfsborg, vars spel och resultat i mycket också avspeglade sig i denna match. Av tradition förstod inte GAIS att matchen startar vid första sekunden och inte fem minuter in i matchen. Att våra mittbackar, och kanske framförallt den reslige Björn Andersson, kunde förlora så många luftdueller, och då inte enbart i samband med det tidiga ledningsmålet för Bois, är frapperande. Att i ett tidigt skede gå in i ett underläge när man har två snabba, snarare än luftstarka anfallare är att sätta sig i ett underläge som är större än målet i sig. Varberg kunde backa hem och relativt enkelt försvara sin ledning och använda sig av kontringar, vilket passade dem som hand i handsken. Joel Johansson jobbade förvisso kopiöst och 1-1 målet var onekligen något av en pärla, men var också en av få gånger som GAIS egentligen presterade bra framåt under hela första halvlek. Att laget igen, precis som mot Elfsborg, återigen inte förstod att matchen börjar direkt igen och tappade ledningen snabbare än jag han sätta mig ner i soffan är likaledes symptomatisk och berövade egentligen GAIS en chans att då spela ett spel som passat laget bättre.

Joels insats kanske också bör kontrasteras med den upplevelse som i alla fall jag hade att han var GAIS enda anfallare. Så var emellertid inte fallet på papperet. Tydligen spelade även Mommo hela matchen. I min subjektiva, post-moderna upplevelse av matchen kom emellertid denne spelare in som inbytare i 75:e minuten. Det var då Jeffrey Aubynn kom in och började slå bollar som Mommo lyckades ta ner och göra något med. Hur detta skall tolkas är jag inte riktigt säker på och är måhända något som behöver återkomma till. Gav Aubynns inhopp GAIS spel något som tidigare saknats eller var det bara så att Bois spelare nu började bli lite för trötta för att hålla koll på en Mommo som knappast kan ha slitit ut sig i sin osynlighet? Är det bättre att flytta ut en i mitt tycke intressant spelare som Andreas Drugge på kanten eller högre upp i banan? Kantspelet lämnade i övrigt något att önska, även om Patrik Wallin syntes mer än en likaledes osynlig Linus Tornblad. Samtidigt vet jag inte riktigt om jag litar på Aubynn i en innermittfältsroll från start. Då Spong gick ut mot tygbönderna och ersattes av densamma flyttades matchen från Borås till Hawaii (jag misstänker att det regnar rätt mycket där också). Förmågan att vinna, ta emot och hålla boll på offensiv planhalva behövs för att GAIS skall kunna bryta ner gäng som Varbergs Bois. Att trixa sig igenom på annat sätt (med så kallat passningsspel) kommer knappast att fungera.

Kommentera

