Oxford United 0-0 York City

Det tycks vara något med kallt väder, undertecknad och Oxford Uniteds hemmamatcher som hänger samman. Första gången jag tänkte gå, ställdes matchen in på grund av snö. Första gången jag var där var det snorkallt, och i lördags när jag var där igen för lagets hemmamatch mot York City var det inte mycket bättre; det var snö i luften.

  OxYork1

Den självklara vägen till arenan…

OxYork2

…Här kommer porten…

OxYork3

… och här har vi arenavägen

Denna gång var jag i alla fall lite visare av erfarenheterna av första gången och hittade till arenan utan problem. Ja, jag var till och med så smart att jag hittade till stället på arenan där man kunde köpa en öl innan. Det var tydligen Military day eller något sådant och de samlade in pengar för någon verksamhet som hade med veteraner eller familjer till militärer och göra och en kör bestående av fruar sjöng. Jag ignorerade detta och gick rakt till baren där jag köpte en Guinness i platsmugg för…. £4.90!!! Fattar ni, sådär femtio spänn för en öl! Fruktansvärt dyrt. Tror aldrig jag varit med om något liknande. Förstod inte varför inte människorna kring mig inte startat ett upplopp. Det kanske var därför militärerna var där egentligen…

Matchen var inget att skriva hem om. Det var nog något av det värsta jag sett. Jag förstod inte för fem öre vad planen var. Jag tror nog inte det fanns någon plan. York var klart bättre i första halvlek och även om Oxford kom tillbaka och fick ett bättre bollinnehav så verkade de inte ha någon idé vad de skulle ha bollen till. Oftast skjutsades den upp mot bortre änden av planen följt av att flera i publiken irriterat skrek ”Hoof!”. Sedan hade de ingen som kunde vinna någon nickduell och ingen som verkade förmögen att löpa på ytor som bollen eventuellt kanske ramlade ner på. Det var ingen match jag kommer lägga på minnet. Börjar tveka på om jag vill komma tillbaka faktiskt.

När mörkret har börjat gå ner över Blackbird Leys och jag står i kön och väntar på bussen som skall ta mig därifrån så hör jag en mening yttras från olika håll: ”They’re just going through the motions now”. Många av spelarnas kontrakt går ut efter säsongen, laget är fast i mitten av tabellen och tränaren anses vara en lame duck, en gubbe de antagligen velat göra sig av med tidigare men inte anser sig ha råd att köpa ut. Angenäma problem för en gaisare men knappast något som gör resten av säsongen spännande, och när det börjar bli varmare är jag ju ändå tillbaka i Muppsala.

Kommentera

