Middag på Merton

Dagen efter att jag kom tillbaka till Oxford var det tid för en High table dinner på Merton College. På en sådan sitter Colleges fellows och deras gäster vid ett bort som är placerat på en plattform som gör att de sitter lite högre än övriga gäster, kreti och pleti. Jag tror inte jag behöver klargöra vilken kategori jag tillhör.

IMG_3125

Themsen från the Donnington Bridge

I e-postet jag fick om tid och plats så stod även akronymen BYOB, vilket jag först inte la någon vikt vid, då jag fokuserade på att stryka skjortan. Efter detta googlade jag dock detta och fick reda på att det stod för Bring Your Own Bottle/Booze. Något förvirrande kan man tycka, när man är bjuden på en formell middag och jag var inte riktig säker på vad detta innebar i detta sammanhanget. Då det var utmärkt väder bestämde jag mig dock för att lösa problemet genom att ta en promenad längst Themses (the Isis) i det vackra vädret och gick över vid the Donnington Bridge. Handlade en billig flaska sydafrikanskt rödvin för tre någonting pund på the Co-op vid Iffley Road och promenerade tillbaka.

Merton College

När jag slöt mig samman med några andra gäster fick jag reda på vad som gällde, och jag hade inte gjort fel. Det var bara att ta med sig sin egen flaska. De flesta, som inte var så förutseende (läs: mer bekväma med formerna för umgänge) löste det på det lite enklare, om än lite dyrare, sätter. Medan middagen var i Merton Hall, där jag ätit lunch tidigare, så gick de helt enkelt ner till Colleges pub, som låg på andra sidan the Front Quad, och köpte sig en flaska vin för sex, sju pund, som de sedan tog mer sig upp till the Hall (de som satt vid the High table blev serverade vin). Sedan följde en trerätters middag med snabb och proffsig bordsservering, för vilket jag fick betala den löjligt höga summan av£5 50p.

Sedan tog vi med våra vinflaskor upp till MCR, the Middle Common Room (det finns oftast tre umgängesrum på Colleges, till vilka tillträde hänger samman med rank) och när vinflaskorna tog slut gick vi ner till puben och köpte varsin Pint, som vi tog mer och upp till MCR igen. Nere i baren satt det några tyska undergrads (det är mycket tyskar här) och tittade på Arsenal mot Bayern. De hade intressant nog helt valt bort barens utbud och hade sina egna flaskor Paulaner med sig. Som jag förstår det har Merton gott om pengar, vilket i deras värd berättigar dem till att ha två personer arbetande i en bar på en tisdagkväll, fast några av gästerna har med sin egen öl och andra bara släntrar iväg med glas och allt.

Den där sista pinten (Govenor eller något sådant hete ölen, jag rekommenderar den inte) fick jag ångra dagen efter. Fick lite feber under natten. Även om jag kanske klarat av baksmällan, och kanske även febern, var kombinationen dödlig och onsdagen försvann i ett sängburet töcken. Skada, då onsdagar medför gratis mack-lunch på Nuffield i samband med Economic and Social History Workshop. En viss trötthet var emellertid inte jag ensam om. När jag träffade Robin (tysk) på Kings Arms på fredageftermiddagen så framgick att det hade varit rätt glest i the Butler room på Nuffield.

 

Kommentera

