En veckas anpassning

Idag har jag varit i Oxford i sju dagar. Uppdateringar har försvårats avsevärt av att internetuppkopplingen här i New Hinksey har varit tämligen labilt, till allas förtrytelse.

När ni, kära läsare, lämnar mig hade jag precis försökt gå och lägga mig i kylan. Det visar sig dagen efter att Peter glömt att sätta på elementet. Svårare än så var det inte och det är inte längre kallt på rummet. Trodde ett tag att jag skulle behöva dö i sömnen, så som engelska tanter brukar göra under vintern.

Dagen efter så gick jag och möte min academic supervisor, Deb i hennes kontor på All Souls. All Souls är ett sånt där ställe som ser ut som en borg och inte har tillstymmelse till en skylt som avslöjar vad som pågår innanför. Hade jag inte kollat upp exakt var det låg hade jag inte kunnat vara säker på vilken dörr jag skulle in i. Sedan fick man prata med mannen i the lodge som fick ringa till Deb för att kontrollera att jag fick komma in. Kanske inte världens mest inbjudande ställa och inte riktigt som ett svenskt universitet.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

All Souls på vintern (från Wikipedia)

Deb visar sig vara riktigt trevligt och vi snackar på i lite över en timme tills vi blir avbrutna av en av hennes doktorander, Claire. Doktorander bjuder i sin tur med mig på lunch. Hon säger något om Merston’s, vilket jag förstår utgår från är något kedja. Nu skall jag påpeka till mitt försvar att University of Oxford har sådär 40 colleges, så det är inte lätt att komma ihåg om man inte har en fäbless för engelsk överklass. Träffade några andra studenter på lunchen och det var rätt trevligt. Gratis var det också, då Claire bjöd (det är tydligen så det fungerar, de bjuder varandra på respektive college). Jag är ju inte så mycket för att fotografera och vill inte se ut som en turist men lyckades slänga av ett foto på matsalen innan de andra kom till bords.

IMG_3086

Lunch på Merton

Så långt i hyfsad ordning alltså. Problemet med mitt kort och en del andra upplevelser följde dock under de kommande dagarna. Jag kommer emellertid få återkomma till detta då jag nu skall gå in till centrum och ta en öl med en kille som heter Eric (och troligen ett par till) på The Bear.

One comment

Kommentera

