Djurgården borta och Helsingborg hemma (eller om det var tvärtom)

Båda dessa matcher uppvisade ett snarlikt mönster. GAIS ställde upp med lag som till synes inte klarade av sina motståndare över hela plan. Efter en smådålig inledning kom GAIS in i båda matcherna en kort tid i mitten av de båda första halvlekarna för att senare, när tiden och det första målet gått in, kollapsa under trycket och bli lite nonchalant undanstökade av lag som kommer spela i allsvenskan 2013.

För Djurgårdsmatchen var jag på plats. Efter att ha slagit något slags rekord i sträckan ner för Carolinabacken till stationen i Muppsala han jag med ett tidigt tåg och han suga i mig två öl på KGB innan avmarschen. Flera av de tragiska grönsvarta bröder (systrar är det ont om) var på plats men det var inte riktigt som den uppladdning vi hade senast på samma lokal, fast då var det ju bättre väder också… Den halvtomma buss som kom fram till platsen strax innan avmarsch bestod som väntat av entusiastiska ungdomar med keps och några inventarier som tydligen inte har något bättre för sig (en av dem numera Offside-kändis, en annan publicerad författare sedan gammalt som kan se fram emot att förbannelsen fortgår osv).

En del av min uppmärksamhet, den lilla jag klarar av att uppbåda för denna tragiska skugga av ett allsvenskt fotbollslag, är att försöka tänka positivt om ungdomarna. Det går sådär. De är till synes inte bra nog för allsvenskan men samtidigt framstår det inte som så dåliga att de inte kommer att hålla för superettan. Då GAIS knappast kan, eller bör, plocka in för många spelare utifrån från inför nästa säsong har i alla fall jag den (naiv?) förhoppningen att många av de luckor som följer i och med att mer meriterade sic!) spelare lämnar eller lämnat ut så kommer de kunna stiga fram och rädda kontraktet för superettan 2014.

Andra halvlek mot Helsingborg var så pass smärtsamt hopplöst att titta på att jag faktiskt började betala månadens räkningar istället, mitt under pågående match. Jag hoppas slippa behöva betala några räkningar under nästa GAIS-match.

Kommentera

