GIF Sundsvall 2 – 0 GAIS

varför tittar man egentligen på det här och varför orkar jag, om ens sent, skriva något om det? Lite förkyld måste jag ändå försöka pressa ut ännu en smärtsam rapport. Kanske är det så att det är minnet av matchen som är orsaken till de senaste dagarnas sjukdom och att jag behöver få ut det ur kroppen?

Innan matchen, i fredags, så var jag och tittade på GAIS träning i Uppsala. Laget åkte buss upp och för att få sträcka lite på benen hade de således ett stopp på vägen. På 1894 har detta beskrivits som att träningen bevittnades av hängivna supportar. Nu kanske detta kan vara sant för den ene av oss, som åkt flera kilometer och dessutom klätt sig för tillfället. För den andra halvan, som vare sig klätt sig eller åkt längre än en och en halv kilometer så är hängiven måhända något av en överdrift.

Den taktik som nye tränaren Jan Mak lade upp under träningens taktikgenomgång var att bollen snabbt skulle ut på kanterna, där Markus Gustafsson och Linus Tornblad skulle söka ytor. Förhoppningsvis skulle detta spel tvinga ut Sundsvall ytterbackar och skapa kanaler för genombrott av kanske framförallt Wanderson do Carmo. Det verkade för mig vara något så där vettigt. Jag har flera gånger påpekat att GAIS anfallsspel saknat bredd. Denna taktik såg jag emellertid väldigt lite när matchen väl spelades uppe på Norrporten Arena (eller vad det nu heter). Under de första minuterna så gjordes några försök i denna riktning men bollarna bröts av hemmaspelare och sedan påbörjades en lång period av sedvanlig dysfunktionellt.

Under halvtidsvilan verkar Mak ha tagit till några kraftfulla induktiv, för efter pausen så hade GAIS en kort men ändock noterbar period av press på motståndarmålet. Symptomatiskt nog präglades denna press inte av att GAIS faktiskt försökte spela enligt matchplanen. Istället var det mestadels sedvanligt uppvisande i ett taffligt försök till ett tikki-taka-derivat. Den enda spelare som verkligen tagit till sig taktiken, i alla fall efter halvtid, tycks ha varit Reuben Ayarna. Detta var en liten glädjesmolk i en sorgebägaren, då han äntligen spelade lite som i fornstora dagar. Det var samtidigt tydligt att det inte räckte på långa vägar för att rubba Sundsvall. Det går inte att skylla på otur i att GAIS förlorade matchen, då segern var synnerligen rättvist.

Efter att ha suttit och skruvat på mig i pinsamhet och plågor på O’Learys i två gånger fyrtiofem minuter fanns det föga mer att göra än att begrava ansiktet i ölglaset. Tyvärr var glaset alldeles för smalt för att jag skulle kunna dränka mig i det. Snackade lite med en rättroende som under en tid varit boende i Uppsala å arbetets vägnar men nu inom några väckor skulle återvända till rätt sida landet. Där kan han se på GAIS spela i Superettan, vilket jag knappast kommer att kunna göra. Som jag har förstått det är inte alla matcher tillgängliga via streaming och så länge som Hammarby är kvar där nere kommer bevakningen och sändningen av grönsvarta matcher att tämligen begränsat i TV4 Hammarby.

5 comments

  1. Var mjukade dom upp sig? Knäna eller gamnackarna?
    Hur fick ni hängivna reda på tis och plats? Inte för att jag var på plats i svanslösingens stad, men har såpass klart med väderstrecken att jag vet var Flustret, Akademiska, begravningsplatsen, min vårdcentral och närmaste Losec-depå ligger.

  2. Det var inte så svårt att få tag på tid och plats. Jag e-postade Frallan och frågade. Bode hörde av sig till Speedy. Då träningen genomfördes i närheten av ortens moské hade det möjligen varit behändigt att gå in och böja nacken där i alla fall. I all fall jag är i nuläget redo att testa det flesta gudomar. Lite blot vid Uppsala högar kanske skulle vara på plats men jag ser mig som något av en djurvän så jag vet inte riktigt om jag vill ta på mig en sådan uppgift.

  3. Är väl moskén i min och polishusets närhet, som du menar? Kanske finns det fler (Gottsunda, Gränby, Årsta)? Nåväl, nu är jag tillbaka vid Fyrisåns stränder iallafall.
    Jag skall ta mig dit idag, leta upp en foppbollsplan i närheten och knäböja på platsen där MITT LAG varit. Hade jag varit på plats, då när de var här, kanske det istället blivit en spark i arslet på vissa, välbetalda, spelare. Jag bor ju ändå nära polisarresten. Kunde man passat på att hälsa på de tre, mycket misslyckade kidnapparna från i vintras. Otroligt underhållande rättegång förövrigt.

    1. Tackar allra ödmjukast. Nu har jag varit där. Dagens fysiska aktivitet nr 2. Få se om det blir någon mer nu när Blomman inte ingår i Sirius-truppen längre.

Kommentera

