Gefle IF 0 – 0 GAIS

I söndags passerade ännu en match förbi som en menlös revy i en säsong som gått från katastrof till långsam pyspunka mot den till synes säkrade degraderingen. Medan jag inte skrev någon matchrapport från AIK-matchen för att jag för arg och inte från ÖSK-matchen, då jag missade den, dröjde detta inlägget snarare på grund av en känsla av apati. Inlägget har legat halvfärdig med sin struktur utarbetad sedan måndagens förmiddag men vem bryr sig liksom?

Som förra året blev jag behändigt upphämtat i Uppsala av Kenny, som med totalt fyra medpassagerare rattade sin firmabil till metropolen Gävle. På vägen norrut fanns det en del god stämning i baksätet och det hela var en relativt trevlig utflykt så långt. Som bekant har jag redan gett upp säsongen så innan matchen så finns det egentligen inte så mycket att vara upprörd över. Vi kom också fram till arenan utan några problem.

Så här ser det ut när GAIS spelar FIFA 12.

Måstematchen, för de fånar som inte gett upp säsongen, var egentligen på många sätt till grönsvart favör till spelet. GAIS var egentligen det bättre laget, eller kanske inte laget. Det var nämligen tydligt att GAIS hade de bättre spelarna som i alla fall har lön nog att köpa och har möjligheten att spela tv-spelet FIFA 12 många, många timmar. GAIS spelare kunde nämligen göra flest överstegsfinter och andra tekniskt briljanta manövrar utan att tappa bollen mer än hälften av gångerna. Mervan Celik lyckades till och med få in några inlägg längst med marken från kortlinjen vid några tillfällen, synd att det inte fanns några spelare där (utom när det blev en hands-situation och ett mål dömdes bort). Gefle försökte istället med något sådant ocoolt som en enkel spelidé och att jobba för varandra. Nu var de i och för sig inte så bra på det heller.

Några korta spelarkommentarer: Henri Sillanpää var klart bäste spelare i GAIS och gjorde några demonräddningar som räddade en poäng till GAIS och medför att vi bara är två poäng efter Gefle i tabellen! Likaledes är Erik Johansson en back som verkligen har pondus och kvalitéer som man faktiskt inte är bortskämd med.  Andra delar av laget var inte lika roligt att observera, speciellt högerkanten med  Markus Gustafsson och Calum Angus var bitvis jobbig att titta på. Angus har en konstig förmåga att göra felbeslut och slå bort bollar till motspelare i farliga lägen och även Gustafsson fungerar ingen vidare på en kant, där han kommer fram och slå tidiga, precisa genomskärare rakt fram till rättvända försvarare i motståndarlaget. Reuben Ayarna ser mest lite stressar och stirrig ut jämte en habil Jeffrey Auybunn. Peter Ijeh är svår att bedöma då han ibland verkligen gör bra aktioner i uppbyggnadsarbetet men detta är mycket sällan. Det är lite svårt för min del att säga om detta beror på att de andra inte spelar till honom och utnyttjar hans kvalitéer på bästa sätt eller att han är så trött och gammal att han bara orkar vara på tårna två, tre gånger per halvlek. Sedan tror jag Wanderson do Carmo var på plan också men jag kommer inte riktigt ihåg.

I halvtid kom jag till slutsatsen att objektivt sett – i ett försök att se matchen som en opartisk åskådare utan tidigare erfarenhet av GAIS – borde GAIS kunna vinna matchen men subjektivt sett – med den kunskap jag har om GAIS säsong än så länge – så var förlusten given. Jag var närmare att få subjektivt än objektivt rätt. Precis som under de två senaste förlustmatcherna så gjorde GAIS sitt bästa för att ge bort matchen på tilläggstid men GIF var helt enkelt för dåliga för att vinna ens när segern gavs till den på ett silverfat. Andra halvlek präglades dessutom av spöregn och någon slags calypsodisco som jag först trodde var någon av kioskförsäljarnas blandband från något högstadiedisco. Efter att ha framfört mitt klagomål till alla vårans karriärsupporter tog han tag i ärendet men det visade sig att det var Friskis och Svettis som spelade hög musik någonstans nedåt backen. Jag skyllde på kioskpersonalen i onödan. Det kan inte har varit lätt att ha ett gympingpass i det väder som kom över oss under andra halvlek och det var inte så lätt att stå där heller, utan tak på temporärt permanenta träläktare. Som tur vad hade jag med mig ett paraply. Det är så det är med den moderna fotbollen – man får betala 150 spänn för temporära träläktare utan tak. Storbildskärmarna har även Gelfe IF slutat med, precis som Syrianska och Åtvidaberg. Bortsett från priset så känns den moderna fotbollen mycket som den gamla fotbollen, bortsett från att jag som supporter snarare än som räkfrossare på någon VIP-stol ses som ett problem genom att stå och klaga på den yppersta underhållningskvalité som jag får för mina pengar.

Efter att GAIS misslyckats med att förlora så var det bara det traditionsenliga avtackandet av spelarna kvar. Det hela var egentligen en tämligen tragisk affär, då det snarare var spelarna som tackade publiken. Det var lite samma sak i Södertälje men det hade nu skruvats upp ett varv. Om spelarna hade visat samma inställning på plan som när det går fram och skakar hand med supportrarna kanske det inte hade varit så nödvändigt. Med tanke på hur bra många av spelarna är på FIFA 12 så kommer la de flesta att välja att söka en annan arbetsgivare nästa år i vilket fall.

Hemresan präglades av uppgivenhet och två somnade under stora delar av resan genom ett emellanåt mycket regnigt Gästrikland och Uppland. Sedan dess har ÖSK fått sin andra seger i rad mot MFF och knappat in på avståndet upp till nästjumpon GAIS. MFF kommer knappast att låta de debaclet vara emotsagt och inte heller kan vi räkna med att GAIS kan skärpa sig som ÖSK. Således kommer MFF tvåla till oss två gånger till under de följande veckorna. Sedan kan vi la börja diskutera vilka spelare vi kanske kan bli av med för att sanera finanserna inför 2013.

One comment

  1. Lysande sammanfattning, tack. Jag ska ner och se förnedringen i Malmö, ser verkligen fram mot det. Enda hoppet är väl att ingen nu förväntar sig annat än brakförlust, vilken möjligen kan få de grönsvarta spelarna att spela helt utan press. Men det hoppet känns en aning desperat.

Kommentera

