IF Elfsborg 2 – 1 GAIS

Då jag fått en del rättfärdig kritik om att det numera tar så lång tid för mig att komma med mina matchrapporter försöker jag härmed skärpa mig. Jag sträckte mig till och med så långt att jag halvt om halvt lovade att skriva matchrapporten direkt efter matchen. Nu såg jag emellertid matchen på kontoret och efter 13 timmar och ungefär lika många koppar kaffe så började jag känna mig lite sinnesslö och bestämde mig att för att trots mina löften åka hem. Jag hoppas mina läsare har förståelse för detta.

22. H. Sillanpää

2. R. Ekunde, 13. C. Angus, 17. E. Johansson, 20. K. Gustafsson (c);

21. E. Bassombeng (69′ 29. Romario), 31. M. Gustafsson, 6. R. Ayarna (82′ 7. J. Olsson), 10. J. Florén;

18. L. Tornblad (79′ 9. P. Ijeh), 25. W. do Carmo

Det regnade i Borås; det var halt i plastgräset; påven har en lustig hatt – det mesta var sig likt när GAIS spelade bortamatch mot IF Elfsborg, den återkommande guldfavoriten som inte levererat sedan GAIS återkomst till allsvenskan. Jag har ärligt talat lite dålig koll på allsvenskan och vet knappt vilka lag som är med det märkar jag ju när vi möter dem. En snabb titt i tabellen pekar dock på att det än så länge gått bra i år, med fyra segrar och en bortaförlust mot Helsingborg.

En del skadebekymmer ställer till det för oss. Mervan Celik är som bekant för de flesta borta i alla fall några veckor och Jeffrey Aubynn, som i mina ögon skulle kunna tänkas vara en intressant ersättare, finns inte heller tillgängligt. Anfallslinjen har således försvagats en smula, i alla fall på papperet, med Jesper Florén på vänsteryttern och en 18-år Linus Tornblad på topp. Även Fredrik Lundgren har valts bort av någon anledning och Calum Angus återkommer från sin avstängning.

Kapten Lundgren, regn och Borås ger mig för övrigt en del märkliga associationer. När jag gjorde lumpen på I16 så hade vi en kapten som hette Lundgren, eller om det nu var Lundberg. Han var mycket upprörd över att I15, där han tidigare tjänstgjort, lagts ner. Anledningen till detta var just regnet och inte bara att det regnade mycket. Nej, det regnade lite lagom mycket under lång tid. Soldaten tror därigenom att det är värt besväret att ta på sig regnkläderna men då regnet är ihärdigt blir soldaten långsamt genomblöt och då är det för sent att ta på sig regnkläderna. Av denna anledning ansåg kaptenen att Borås var idealiskt för infanteriträning. Om det är så att uthärdande av regn är vad som krävs för att vara en bra soldat borde P-bönnerna vara i klass med Gurkhas och andra minoritetskrigarfolk. Det gäller att passa sig.

Att sätta upp en 18_åring med två inhopp på topp mot Sveriges mest rutinerade försvarslinje kommer troligen inte vara ett framgångsrecept menade neggaren vic strax innan matchen, då en del som vanligt slängde sig efter en desperat lösning på anfallsproblemet efter att Jakob Olsson inte gjort mycket väsen av sig efter sitt vackra mål i samband med inhoppet mot Åtvidaberg och Peter Ijeh uppenbarligen är för fet. Hur gick det då? Jo till min och förmodligen även vic:s förvåning gick den delen av planen förvånansvärt bra. Redan i den tredje minuten var han framme, fri i straffområdet och kommer så när till avslut men verkar tappa lite kontroll på grund av det våta plastgräset. Mer skulle komma.

Den som trivdes bäst i Borås var emellertid Wanderson do Carmo, som fick mer ytor än vanligt som han dessutom klarade av att använda, även om det kanske skall sägas att avsluten – som var många – gärna skulle få bli lite bättre även om han tvingade Elfsborgs målvakt till några rätt svettiga ingripanden. Istället var det tyvärr Elfsborg som fick göra det första målet genom Stefan Ishizaki som fick en djupledsboll och klippte till från utanför straffområdet. Henri Sillanpää slängde sig men jag tror nog att någon studs på vägen störde honom och han kunde endast få tumtoppen på bollen som ramlade in i mål.

Tillkomsten av Ishizakis mål var knappast en slump utan var i flera avseenden typisk för hur Elfsborg kunde anfalla mot GAIS i denna match, speciellt i första halvlek. GAIS hade lite problem att hamna rätt med sin press. På många sätt uppskattar jag lagets aggressivitet för att vinna tillbaka bollen. Samtidigt skapade detta en yta mellan mittfält och försvar på innermittfältet vilket innebar att hemmalaget ofta snabbt kunde komma till anfall genom att passa bollen på djupled på denna ytan, där de kunde fylla på med spelare då inte alla var upptagna av att låsa in Wanderson, och sedan komma till avslut. Emellanåt försökte backlinjen pressa ihop denna yta men detta innebar i sin tur att de kom för högt upp och Elfsborg kunde i så fall slå bollar bakom backlinjen för deras snabbe anfallare Lasse Nilsson.

GAIS fick sällan till samma fina anfallsspel. Speciellt när våra anfall tappade sitt momentum så tenderade offensiva spelare att fylkas på straffområdeslinjen och fibbla runt med bollen. Jag saknade bredden i många lägen. Jesper Florén bidrog med en del, även om han sällan verkade komma till rätta med den sista passningen och även Tornblad kunde fiska fram lite ytor emellanåt men nog saknades det bredd. Detta verkade bero på en spelare som helt saknades och jag talar inte om Mervan. Var var Eric Bassombeng? Även om hans senaste klippning kan ha bidragit till att det är svårare för mig att se honom på plan så kan vi säga att hans frånvaro kan illustreras med offsideavblåsningarna. GAIS hade sin första offside i 53:e minuten och då var det Tornblad som skapade flaggviftandet på kanten. När Basse gick av så såg det ut som han var skadad. Oavsett om det var frågan om en fysisk eller mental åkomma som höll honom tillbaka skulle han plockats bort mycket tidigare än i 69:e minuten.

Men nu höll jag på att glömma bort matchens höjdpunkt, vilket är lätt hänt när man vet slutresultatet. Linus Tornblads första mål i den grönsvarta dressen (och jag är faktiskt inte så intresserad om han gör mål i någon annan dress… ja, bortastället då….) var något av en delikatess och som dessutom vittnade om en kyla som man måste vara 18 år gammal och odödlig för att besitta. Ett motlägg till höger på plan studsat lite oväntat fram till en fri Tornblad strax utanför straffområdet med mycket ytor. Han driver fram och slår en höger yttersida förbi en framstormade målvakt. 1-1 och matchen lever igen.

Ja, i alla fall en bit in i andra halvlek då Jawo i hemmalaget gör ett lite för snyggt mål. Andra halvlek är lite tyngre och mer trevande än den första. Det har börjat regna rätt kraftigt. Elfsborg börjar bli mer intresserade av att försvara sin ledning att gå framåt samtidigt som GAIS, måhända också lite på grund av att tiden går och spelare blir lite tröttare, börjar i större grad försöka stänga av den där ytan mellan försvar och mittfält för Elfsborgs genomskärare. Den sista kvarten är det emellertid GAIS som trummar på bäst och Elfsborg ser riktigt tröttkörda ut. Vi kommer tyvärr inte till några bättre avslut och är egentligen inte riktigt nära en kvittering.

På sätt och viss är det ingen katastrof att förlora på bortaplan mot det lag som i nuläget ser ut att vinna allsvenskan 2012. Samtidigt, om vi ser till den större bilden, är sex poäng på sex omgångar inte godkänt och mycket pekar på att laget kommer att befinna sig oroväckande nära strecket på höstkanten. Även om GAIS denna match egentligen inte gör en dålig insats är det ändå beigt i jämförelse med många av GAIS matcher förra året. När Wanderson och Mervan försvinner – vilket de måste göra för annars är vi troligen rökta i alla fall på grund av elitlicensen – ser jag inte riktigt vad som skall ge laget poäng. Tornblad gav ett litet hopp om ett vettigt anfallsalternativ under säsongen men samtidigt vet vi ju om att en så ung spelare allt för sällan lever upp till de högt ställda förväntningar som snabbt manifesterar sig i läktarvraks febersjuka hjärnor (Jonas Lindberg spelade 69′ minuter i ett hallandsderby samma kväll och kommer väl aldrig bli för GAIS det man hoppades några matcher sensommaren 2010).

3 comments

  1. ja jag tror som du att gais får problem att hänga med i allsvenskan i år.
    Kanske kvalplats och då antagligen ett möte med ett taggat Assyriska.
    Spelarmaterialet räcker inte till när wander och mervan sticker.
    jihde är fet och otränad och aubynn otränad och skadad.
    bassombeng springer bara offside och öisgrabbarna ser man inte mycket av heller.
    törnblad ok men det räcker inte.
    Tyvärr

  2. Rappt jobbat med referatet, tack. För en gångs skull känner jag mig inte särskilt nervös, fast jag nog egentligen borde göra det. GAIS har mött bra motstånd och EIF bör rimligen tillhöra topplagen i allsvenskan. Såg de sista tio minuterna via någon hackig livestream och blev rätt imponerad av trycker Grönsvart hade – med en man mindre på plan dessutom. Det hade mycket väl kunnat bli oavgjort. Men det är lite oroväckande med alla skador. Och dina slutsatser är trots allt relevanta. Sex poäng är inte tillräckligt, det gäller att samla i ladorna nu under våren inför en mager höst utan Mervan och Wander.

Kommentera

