GAIS 2 – 0 IFK Norrköping

Ännu en gång missade jag delar av första halvlek på grund av yttre omständigheter. Återigen tycks detta ha varit lika väl, då GAIS kom igång först i slutet på första och i andra halvlek. Under en månad eller så skall jag och min bättre hälft ha en inneboende. Då min bättre hälft inte är hemma så föll det på mig att vara välkomstkommitté. Den numera inneboende hade emellertid inte tittat av det allsvenska spelschemat innan hon bokade sin resa och dök upp på stationen mitt under matchen. Därför tvingades jag ta mig till stationen, hjälpa till och bära och så vidare. Detta klarade jag av på femton minuter, vilket ju verkligen är gästvänligt av mig!

Avbrottet var för min del att beteckna som perfekt. När jag stack hade precis Mervan Celik linkat av med en skada som visar sig hålla honom borta från spel en tid framöver. IFK Norrköpings spelare kunde med domarens goda minne kötta runt och vann kampen om mittfältet. Endast Henri Sillanpää höll oss kvar i matchen, även om jag slapp uppleva några av de värsta räddningarna han tvingades till, vilket även det kan betecknas som positivt för min sköra hälsa.

När jag kom tillbaka han jag bara göra det bekvämt för mig och utväxla några sms med memma innan Wanderson do Carmo sköt 1-0 på distans, efter att en IFK-spelare tappade bollen mitt på egen planhalva och därefter blev uppsnurrad av Wanderson. Sedan var den halvleken slut.

Andra halvlek började och återigen hade man knappt gjort det bekvämt för sig så sköt Reuben Ayarna ett distansskott i mål. Ja, Ayarna gjorde mål. Precis. Det. Hände. Faktiskt. Sedan var det bara att stå att mysa. Jag stod nämligen på O’Learys och såg matchen utan ljud. Inte för att det var några andra allsvenska matcher på gång men Zlatan FC spelade och då måste ju de som älskar Zlatan få ljud. Inga problem för mig, som gärna kan leva utan kommentatorer. Under tiden höll ett gäng irländska asfaltsläggare (i alla fall lät de som Brad Pitt i filmen Snatch) som hade en nota pågång av sina stolar några gångar och ragglade runt efter att Manchester United tappat sin ledning till 4-4 mot något annat lag som jag inte kommer ihåg namnet på.

IFK Norrköping var aldrig riktigt nära att komma in i matchen igen, även om man kanske kunde önskat sig ett lite bättre GAIS. Linus Törnblad gjorde emellertid återigen ett intressant inhopp som kan ge oss ett visst hopp för framtiden. Det var först i absolut sista tilläggsminuten som gästerna hade två livsfarliga avslut på rad, men i det läget hade det inte funnits någon möjlighet för GAIS att efter ett insläppt mål klara av att tappa bollen så snabbt att det hunnit bli 2-2 (inbillar jag mig).

2 comments

  1. Du får öka takten i dina eminenta referat. Nu har ju snart nästa match hunnit spelats innan du publicerat den förra… Hur som helst, som vanligt är du den enda källan jag litar på när det gäller matchreferat.

    1. Jag vet, Peter. Jag borde skämmas över att jag inte tar mitt ansvar. Skall se om jag kan vara lite snabbare denna gång. Jag kommer att se matchen på kontoret och då kanske jag kan skriva matchrapporten direkt efter slutsignalen.

Kommentera

