Storm i uppdrag gransknings vattenglas

Såg häromdagen slutet på senaste Uppdrag granskning. Även om programmet emellanåt mer viss rätta kan anklagas för att gå över en del gränser när det handlar om att komma åt och peka ut samhällets skurkar. Oftast rör det sig emellertid om samhällsrelevanta och principiellt viktiga frågor. Det senaste programmet torde emellertid vara något av en icke-fråga och handlar om hur och i vilken uträckning som Melodifestivalen kontrolleras av Christer Björkman.

Om man väljer att se det som ett tecken i tiden så är skandalen inte Christer Björkmans eventuella makt utan att frågan om Schlagerfestivalen tycktes framhävas som en viktig institution i samhället. Att Herr Björkman eventuellt kanske hindrar ännu en medelmåtta att få sina, snart lagstadgade, femton minuter i rampljuset känns rätt oviktigt för oss som menar att det finns viktigare frågor än några individers behov av uppmärksamhet. För det är kanske ändå inte så att endast det som syns på rikstäckande television existerar. Jag ser aldrig på Schlagerfestivalen. Ändå lyssnar jag emellanåt på musik. Således tycks musikindustrin fungera utanför Schlagerfestivalen (även om jag för en stund fick en klump i hjärtat över tanken att Jocke Tå skulle ställa upp) och Herr Björkmans makt är följdriktigt inte total.

Då och då har jag grymtat att jag borde få tillbaka de licenspengar som går till Schlagerfestivalen. Kanske jag kan få tillbaka två öre för detta Uppdrag Granskning-reportage också.

Kommentera

