Fotbollens framtid XIX: Reklamavbrott

En sida på text-tv (för unga läsare: text-tv är lite som internet, fast bättre) fick mig att damma av denna gamla blogg-serie.

Reklam kan bli möjlig under matcher. Reklam i tv som är kortare än en minut ska bli tillåten vid direkt- sända sportevenemang, föreslår kultur- departementet. I dag måste reklamavbrott vara minst en minut långa och många arrangörer väljer därför att inte sända reklam under korta avbrott, skriver Sydsvenskan. Om förslaget går igenom kan det bli reklamavbrott när till exempel en spelare blir skadad i en fotbolls- match. Förslaget ska göra den svenska radio- och tv-lagen förenlig med ett EU-direktiv.
– Från SVT text-tv s.150

Är det därför den moderna fotbollen har så många och långa spelavbrott? Det handlar inte om hårdare domarbedömningar i kombination med ökat säkerhetsmedvetande och spelares tendens att i högre utsträckning ligga ner och vila för att få tiden att gå. Allt är istället en konspiration för att vi skall få nöjet att se fram emot konsumentupplysningar under pågående spel. Att faktiskt gå på matchen kommer la inte att hjälpa. Domaren kommer helt enkelt stoppa spelet för reklampauserna i alla fall. Ökade intäkter, bra för svensk fotboll! Det blir till att GAIS spelar för att jag skall acceptera en sådan situation.

Sedan kan jag ju undra varför jag bara hör eller läser ordet EU-direktiv när det blir till att försämra för konsumenter och medborgare?

Uppdatering:

Förslaget kommer från Kulturdepartmentet, ”Vissa ändringar i radio- och tv-lagen (2010:696)”. Där kan vi bland annat läsa (på sidan 26 i Ds 2011:40):

”Vid direktsändningarav sportevenemang med få pauser, exempelvis fotbolls- ellerishockeymatcher, finns det begränsade möjligheter att sända reklam utan att tittaren går miste om väsentliga inslag i sändningen. Med nuvarande reglering finns en tendens att så mycket reklam visas i det fåtaliga pauserna att det finns lite tid över för expertkommentarer, spelarintervjuer och liknande inslag som kan vara av intresse för tittarna. Om kortare annonsavbrott än en minut tillåts vid direktsändningar av sportevenemang får programföretag möjlighet att placera annonser t.ex. när det sker kortare spelavbrott i matcher. På så vis kan tv-bolagen på ett bättre sätt än i dag anpassa annonsplaceringarna efter dynamiken i sportsändningen. Detta bör vara till fördel även för tittarna.”

Mer sportklyschor är tydligen något som kan vara fördel även för tittarna. Tillåt mig betvivla detta.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s