Betala extra för dålig kompatibilitet

Som synes är jag i gnällartaget denna vecka. Trevligt att vara tillbaka i gamla goa gängor igen efter åratal av lycka och förnöjsamhet! Som jag tror jag nämnt tidigare hänger den dåliga uppdateringen på senare tid delvis samman datorproblem. Som en följd av dessa problem ominstallerade jag min gamla dator med det linuxbaserade operativsystemet Ubuntu. En i många avseenden trevlig upplevelse som bidrar till att få mig att känna mig ung och hipp igen, på den tiden jag kunde hantera DOS. Ung och hipp som sagt.

Ubuntu medför emellertid en del bök och problem. Allt fungerar inte smidigt på ett operativsystem som är gratis och just för att det är utvecklat av unga, hippa människor som kan datorer är det emellanåt svårt att veta hur man skall lösa sina problem. Nåväl, det är la priset man får betala för ett helt gratis OS.

För en tid sedan så dog en person som till synes avgudades av unga, hippa, njursäljande människor – Steve Jobs. Det skall erkännas att även jag en gång i tiden – när jag var ung och hipp – på samma sätt som många andra talade illa om Bill Gates, även om jag aldrig ägt någon Mac och faktiskt använde Windows fram tills nyss. Att gå runt i svart polo och vara otrevlig mot sin omgivning, vilket tydligen medelålders Jobs var mest känd för, var något jag själv höll på med en del mellan typ 21 till 23 men vem är jag att döma?

Jag har emellertid problem att tala väl om ett företag som säljer varor som både är dyrare än konkurrenterna och dessutom så infernaliskt okompatibla med sin omgivning. Av någon anledning har vi en iPod hemma, något som lämnats över av någon av dagens bortskämda tonåringar. Denna användes främst för att jag skulle kunna lyssna på Football Weekly när jag var ute och joggade eller liknande. Redan när vi hade Windows störde jag mig på det värdelösa men obligatoriska programmet iTunes. Detta har försvårats ytterligare i och med övergången till Ubuntu:

”Apple closely guards and purposely obscures the workings of iPods even going so far as to alter it from time to time to intentionally make it difficult for non-Apple software and hardware to interoperate with iPods.”

Ubuntu.com

När jag trodde att jag fört över programmet och åkt iväg till stället jag skulle träna visade det sig att överföringen inte hade fungerat och jag fick gymnastisera till musik istället. Vad är det för allvarligt fel på människor/marknad när ekonomiska vinster kan uppnås genom att ta saftigt betalt för något som inte fungerar bra med något annat?

One comment

Kommentera

