GAIS 3 – 0 Mjällby AIF

Förhoppningsvis kom truppen undan att drabbas av Listersjukan, det är nämligen den enda negativa eventualitet jag kan tänka på efter denna match.

Efter en del tänkande valde jag denna bort Queen’s Head och gick istället till en krog på närmare gångavstånd från G:a Ullevi. Efter att ha avverkat Gävle, Stockholm, Örebro, Norrköping och Malmö var det hög tid att se en match i Göteborg och jag oroade mig för att komma för sent eller inte kunna köpa någon biljett (jag var för första gången tvungen att köpa biljett på arenan) och ville ligga bra till.

Om matchen finns det egentligen inte så mycket att säga annat än att det var en total utskåpning av ett Mjällby som efter två mål efter nio minuter inte hade ork att komma in i matchen igen. 3-0 kändes nästan i underkant. Eftersom jag varit på resande fot och tycket att denna kommer lite väl långt efter matchens slut så skall jag inte babbla på om sådant som folk redan lämnat bakom sig (även om memma snackade något om att börja e-posta mig gamla matchrepriser på tåget till Malmö).

Två aspekter är framförallt värda att lyfta fram. Dels hur bra GAIS press högt upp i banan fungerar om spelarna vet att de är bäst och hur roligt det var att betrakta hur Eric Bassombeng vann kampen mot ”Bagarn” Rosenberg. Under de matcher GAIS har spelat mot Mjällby har jag nämligen alltid imponerats av denne åldrade mittback. Rutin och placeringssäkerhet hjälpte emellertid föga när MAIF inte kunde backa hem med sina tröga mittbackar om de ville vinna och få grepp om kampen i mitten (de försökte täppa till axeln Wanderson-Reuben, och då går det knappast att ha ett långt lag). ”Bengt” har varit så pass bra att vi kanske klarar oss utan en ny anfallare nu (skriver jag under övergångsfönstrets sista timmar) men tappar vi Mervan Celik, som gjorde två mål, lär detta nog ändock vara en nödvändighet.

Kommentera

