GAIS 2 – 3 Gefle IF

Sätter mig i biblioteket och svettar med en sangria för att avnjuta GAIS mot nåt lag utanför Norrlandsfönstret. Mitt lilla privata sommarparty uteblev dock och blev istället till något av ett h-vete. Jag ser verkligen fram emot över att nästa lördag åka över Dalälven och låta mig förnedras offentligt. Om ni ser någon som står med byxorna neddragna, en tutte i munnen och en T-shirt där det står något osedvanligt självförnedrande och korkat (jag litar på att du kan hitta på något och trycka den åt mig Evelina) framför Konserthuset i Gävle nästa helg så är det troligen mig ni ser.

Jag saknar ord för GAIS inledning mot storklubben Gefle IF.Inför matchen referade 1894.se till hur Axén resonerade inför mötet. Inget av detta genomfördes, snarare tvärtom. Det första målet skedde efter en hörna. Därefter följde två spelmål när GAIS gick bort sig. Gefle lever på att lag går in för att slå dem, går fram och spelar med bredd. Laget går upp för att anfalla, laget blir långt och sedan slås det bort bollar när det är viktigt att spela säkert. GAIS har goda intentioner och ramlar runt med bollen i snygga tiki-taka-anfall. Gefle utnyttjar sina kvalitéer och gör mål på sina lägen.  Hallgrimúr Jónasson byts tidigt ut för att han inte klarar av att hantera Gelfes anfallsduo Orlov och, speciellt,

Med tidigt underläge med 3-0 fanns det föga annat än att göra att fortsätta att bete sig direkt dumdristigt. Efter tjugo matchen var matchen förlorad och GAIS återigen nere på jorden och vi supportrar ett antal meter längre ner än så. Efter det har GAIS överlägset mest boll och har en del sådana där goda intentioner när Wanderson do Carmo får visa att han har en god blick för spelet. Det spelar liksom ingen roll när det står0-3 på resultat-tavlan.

Att Romario gör ett mål hyfsat tidigt i andra halvlek ger mig mest ont i magen. Jag vet inte om jag vill ha ett litet hopp i matchlägen som jag vet är ofantligt svåra att vända på. Under en liten tid efter målet ser det emellertid rätt bra ut och man får faktiskt lite hopp. Efter en tid så börjar spelarna gnälla lite på domaren för att de inte får några billiga frisparkar, laget och spelet tappar en massa energi på dumheter. De sista tjugo minuterna är det Gefle som är närmare mål än GAIS. Wandersons mål på tilläggstid kommer för sent för att det skall vara av något betydelse. Eller, Razak Omotoyossi hade i stort sett öppet mål men det spelar ju ingen roll.

One comment

Kommentera

