Moralisk medicin

Jag erkänner villigt att jag inte kan något om medicin. Min bättre hälft har vid flera tillfällen förklarat skillnaden mellan alvedon och ipren (eller var det ipred det hette?). Nästa dag så har jag glömt bort det. Däremot är jag, som de flesta andra mer eller mindre frivilligt, en mediakonsument av olika medicinska larmrapporter. Den senaste, som jag såg när jag låg i TV-soffan i morse och sörplade på mitt morgon-te, är att TV-soffan är en riktig dödsfälla.

”Mer än två timmar framför datorn eller tv:n varje dag ökar risken dramatiskt att drabbas av hjärtinfarkt. Det visar en ny studie. Vi svenskar tillbringar i snitt tre timmar varje dag framför tv:n.Lägger man till timmarna framför datorn så blir det många timmar till. Nu visar alltså en ny studie, som presenteras i det kommande numret av tidskriften Journal of the American College of Cardiology att det här beteendet är livsfarligt.”

Jag är förvisso oinsatt i medicin men jag har samtidigt en viss kunskap i vetenskaplig metod. Det upphör aldrig att förvåna mig hur dessa rapporter, i alla fall när de når allmänheten genom media, allt som oftast tycks sakna alla förklaringsambitioner. Det vill säga, hur och på vilket sätt det ena (exempelvis banan) leder till det andra (cancer).

Men vad som jag egentligen tycker är mest intressant här är det som jag uppfattar som en moralisk dimension i rapporten. Det är TV-soffan som dödar. Vad händer om jag istället ligger i soffan och läser en bok? Är det mer hälsosamt att ligga i soffan och läsa Thomas Mann än Svensk Damtidning? Jag förmodar att det är stillasittande som uppfattas som problemet, inte anledningen till att vi sitter stilla. Det är måhända så att televisionen har ökat stillasittandet men det innebär ju inte att det är just TV-soffan som är problemet (om det nu inte har något med farliga flamskyddsmedel att göra…).

Hade det varit i morgontidningen jag fick denna medicinska nyhet hade man kanske kunnat tolka det som en uppmaning att läsa morgontidningen snarare än att se på morgon-TV. Nu var det emellertid via televisionen jag förmedlades detta budskap. Kanske för att det var på SVT jag tittade? Vi får ju förmoda att SVT:s morgonsändningar är lite mer hälsosamt för hjärtat än TV4:s dito, för att inte tala om repriser på ”The nanny” på TV3…

Kommentera

