Höjdpunkter bland läsarkommentarerna

En sak skall sägas direkt och det är att internet ger en intressanta sökvägar till information och kunskap!

Det hela börjar med en tämligen ordinär nyhet på Dagens Nyheters hemsida. Precis på samma sätt som Nordkorea emellanåt framhävs i ett löjes skimmer som jag nästan misstänker snarare är till för att roa läsare än att informera om i grunden tragiska händelser, är det minst lika vanligt att lyfta fram enskilda händelser i USA. Detta är givetvis tämligen enkelt, då de flesta journalister kan engelska och det inte finns någon brist på information från det stora landet i väster. Ibland är det rätt spännande nyheter, som att ett företag i USA har kommit på toarullar utan tub i mitten. Allt som oftast är det emellertid smått absurda exempel som verkligen framhäver landets medborgare som ”den andre”, med gudstro, egoism, materialism och nationalism i alla möjliga och omöjliga blandningar.

Nu var det frågan om en fyraåring som blivit stämd för att denne cyklat på en 87-årig tant. Tanten skadades så allvarlig att denne tvingades operera höften. Tre veckor senare var hon död och hennes släktingar stämde fyraåringen. En viktig detalj i mina ögon är att ungen i fråga cyklade på trottoaren. Då jag avskyr trottoarcyklister så sökte jag på nätet för att ta reda på varför ungen verkade komma relativt lindringt undan – borde inte dödsstraff vara på sin plats? OK, det var snarare så att jag misstänkte att DN:s artikel kortats ner och att hela historien på vägen förvanskats. Jag misstänkte helt enkelt att det var något som saknades i historien.

Den första informationen jag hittade var New York Times redogörelse för historien och även om jag inte hittade någon mer information så hittade jag något mycket, mycket viktigare – highlights: ”A selection of the most interesting and thoughtful comments that represent a range of views”.  Sammanfattningsvis innebär detta att 191 kommentarer till artikeln kokats ner till 10 läsvärda sådana. Måhända är det ett steg tillbaka mot redaktionellt utvalt material men för mig som inte kan låta bli att läsa kommentarerna fast jag oftast blir arg och irriterad, är detta en intressant utveckling (noterar även att det inte verkar finnas någon begränsning på antalet tecken i kommentarerna).

Kommentera

