Och så vidare

Gepes ekonomiredaktion fortsatte med sin rapport om fotbollen i Göteborg -kallad ”Tuff match”- med en andra och en tredje del. Tycker att serien förbättrades en del i och med dessa två delar; en del nya perspektiv kom på tal. Bland annat berördes många klubbars dåliga arbete att fixa sponsorer eller finna nya sätt att arbete. Om kakan är för liten måste aktörerna finna sätt att utöka kakans storlek. Annars väntar ekonomisk ruin för någon eller alla.

Till detta skulle jag vilja addera det allt som oftast dåliga arbetet med marknadsföring och souvenirer i GAIS. För om nu fotboll skall analyseras som en ekonomisk verksamhet är det la trots allt kunder som behövs i slutändan. Publik leder både till pengar direkt och indirekt genom en ökad attraktionskraft för sponsorer. Senaste halvåret har en del aktiviteter synts för att öka antalet medlemmar i föreningen. Många sponsorer sägs vara intresserade av antalet medlemmar och samtidigt har incitamenten för engagerade supportrar att faktiskt vara med varit små. Får hoppas på bättre medlemserbjudanden i fortsättningen – tror la i och för sig inte att jag kommer att använda dem, men i alla fall…

En tillhörande artikel som får mig att le handlar om en skattning genomförd av två experter på immaterialrätt. Värdet på BK Häckens ungdomsturnering värderas till 300 miljoner kronor.

”- Häcken är Sveriges rikaste fotbollsklubb, säger Jan Källman. Det är den enda klubben som har tillräckliga tillgångar för att lyckas i Europa.”

Detta skulle i och för sig, enligt experterna, kräva att turneringen säljs direkt eller som licens. Jag applåderar ett försök att presentera en mer seriös prövning enligt vetenskapligt baserade ekonomiska modeller. Det tycks mig dock som att detta är ett exempel på att när verkligheten inte stämmer överens med kartan är det kartan som gäller. Gothia Cup har varit stor i ett par decennier, men Häcken har trots det inte lyckats föra över någon glans från världens största ungdomsturnering i världens populäraste sport till moderföreningen. Det tycks mig uppenbart att flera avgörande variabler torde saknas i analysen.

BK Häcken fortsätter att ha ett publiksnitt som är lägre än vad den (påstått) mediokra klubben GAIS hade som bortafölje i vissa matcher förra säsongen (i alla fall Halmstad borta). Inte ens med den (som jag uppfattar det) sund marknadsföringsstategi, att profilera sig som en hisingsklubb och spela på det lokala agget mot fastlandspacket, har lyckats. Trots goda ekonomiska förutsättningar har BK Häcken aldrig blivit bättre än sjätte lag i allsvenskan (1993, degradering nästföljande säsong). Även Dennis Andersson, avgående general för Gothia cup och tillträdande klubbdirektör, är medveten om att Gothia Cup i sig inte räcker till för att göra BK Häcken till ett allsvenskt lag.

*****

Som grädde på moset forsätter Ulf Stenberg med till synes logiska kullerbyttor i sin Sport & Spel-krönika för vecka 1. Först ett referat kring Alex Ferguson som påstår att han chockades av hur tyst publiken är på Old Trafford när han var tvångsförvisad till läktarna efter en av sina sedvanliga utspel: ”Så går det när lojala och ‘riktiga’ supportrar byts ut mot sponsorer och penningstarka turister från hela världen.” Stenberg följer sedan upp med att återigen kommentera reaktioner på FC Gothia-idén med att supportarna ”hellre sticker huvudena i sanden än inser nödvändigheten med en allians.”

Antingen försöker Stenberg vara subtil eller också har han återigen gjort sig förtjänt av sitt öknamn Ulf Stendum.

*****

Nu väntar jag bara på att gepes ekonomiredaktion vågar syna byken på den älskade och sponsrade Gothia cup; många anar ugglor i mossen och slätta damm.

*****

Bilden till vänster är på legendaren Herbert Lundgren. Hade någon kommit hem till honom med ett FC Gothiaförslag hade han slagit dem i huvudet med en käpp och slängt dem ner för trappan!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s